Onze visie op leren
Voor het versterken van onderwijskwaliteit is de leerkracht van essentieel belang: de leerkracht doet ertoe. Dit gedachtengoed zit volledig verweven in onze visie op leren. We zetten daartoe ten eerste veel in op het
didactisch handelen van de leerkrachten en het versterken daarvan (zie ook kopje ‘Didactisch handelen’).
We hebben hoge verwachtingen van alle kinderen en handelen zodanig dat iedereen kan leren. Op schoolniveau hebben we de ambitie om resultaten te halen die minimaal passen bij onze schoolpopulatie. Om deze ambities te realiseren zijn we met het hele team verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons onderwijs.
We staan voor een brede ontwikkeling, maar achten de basisvaardigheden hierin voorwaardelijk. Als team spreken we in onze onderwijsplannen af hoe we de kernvakken schoolbreed aanbieden. Iedereen binnen de school werkt volgens de onderwijsplannen aan de cruciale leerdoelen, en kan daarbij een beredeneerde afwijking maken op groepsniveau en/of leerlingniveau. Aanpassingen op groeps- of leerlingniveau worden altijd gedaan met als doel om de leerontwikkeling van de leerlingen weer bij onze schoolbrede ambities te laten aansluiten.We trekken één lijn door de school op gebied van leerstofaanbod, maar doen dat ook op het gebied van pedagogisch handelen. Door de hele school staan rust, routines, ritme, regelmaat en relatie centraal, om zo de extrinsieke belasting zoveel mogelijk te verlagen en het leerklimaat te optimaliseren (zie ook het kopje ‘Pedagogisch handelen’).